Navigating Social Worlds: Toolbox for Social Inquiry to projekt odpowiadający na potrzeby uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów kierunków społecznych, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w badaniach społecznych, jednocześnie wspierający nauczycieli i wykładowców w procesie nauczania badań społecznych. Projekt wystartował w 2021 roku, realizowany jest w konsorcjum pięciu organizacji z Europy Środkowo-Wschodniej: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie (lider) Instytut Polityki Publicznej i Zarządzania (Litwa), Uniwersytet Babeșa i Bolyaia (Rumunia), Uniwersytet Dorpacki (Estonia) i Uniwersytet Łotwy (Łotwa).
Co charakteryzuje nasze podejście?
Jako międzynarodowy zespół Partnerów z Europy Środkowej i Wschodniej połączyło nas podobne podejście do systemów edukacji przyjęte w naszych państwach: zorientowane na wiedzę, a nie na umiejętności. Opracowując koncepcję projektu przyjęliśmy założenie, że dzięki umiejętności prowadzenia badań społecznych uczniowie i studenci będą mogli świadomie i krytycznie poznawać otaczający ich świat społeczny. Jesteśmy więc mocno przekonani, że proces nauczania metod badań społecznych (przede wszystkim w warunkach akademickich) nie może odbywać się wyłącznie w warunkach wykładowych. Social Worlds to projekt nastawiony na propagowanie praktycznego wykorzystywania przez uczniów i studentów zdobytej wiedzy. Dlatego też najważniejszym efektem naszych prac jest Toolbox – baza modułów dydaktycznych i narzędzi, wspierająca zarówno uczniów jak i nauczycieli w poznawaniu i nauczaniu metod odkrywania światów społecznych. Toolbox skonstruowany jest w sposób zapewniający nie tylko materiały teoretyczne, ale również w sposób zachęcający uczniów i studentów do samodzielnej pracy i rozwijania swoich zainteresowań badawczych.
Na jakie jeszcze problemy chcemy odpowiedzieć?
Podobny kontekst edukacyjny nie jest jedynym elementem łączących kraje Partnerów. Jednym z celów projektu jest przyczynienie się do likwidacji przepaści cyfrowej jaka znajduje się pomiędzy krajami Europy Środkowej i Wschodniej a Zachodnią Europą. Planujemy to zrobić poprzez wzmocnienie umiejętności cyfrowych (uczniów, ale również i nauczycieli) i umiejętności w zakresie realizacji badań społecznych (w szczególni z wykorzystaniem zasobów cyfrowych). W tle naszych działań jest oczywiście pandemia Covid-19, która uwydatniła potrzebę włączenia umiejętności cyfrowych do kultury nauczania.
Jakie są nasze cele?
- Wyposażenie wykładowców i nauczycieli w innowacyjne narzędzia, które mogą być wykorzystywane do nauczania metod badań społecznych w ich klasach i salach wykładowych.
- Wyposażenie uczniów i studentów w wiedzę, umiejętności i kompetencje, które umożliwią im selekcję danych i ich analizę.
- Wyrobienie w uczniach i studentach krytycznego podejścia do interpretacji publicznych dyskursów i narracji.
- Zmapowanie istniejących praktyk i rozwiązań w zakresie nauczania i uczenia się online na uczelniach w wybranych krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
- Wspieranie „nadrabiania” zaległości regionu Europy Środkowej i Wschodniej w zakresie umiejętności cyfrowych i tym samym zmniejszanie przepaści cyfrowej.
Rezultaty projektu
Raporty na temat nauczania online przez szkoły wyższe w związku z pandemią Covid-19 w państwach Europy Środkowej i Wschodniej
Zidentyfikowaliśmy, przeanalizowaliśmy i porównaliśmy polityki i strategie wdrożone na poziomie krajowym w odniesieniu do nauczania online jako reakcji kryzysowej na pandemię Covid-19. Opracowaliśmy 5 raportów krajowych, tym samym zapewniając porównywalne dane o tym, jak różne kraje Europy Środkowo-Wschodniej zareagowały na nagłą potrzebę „przejścia” na naukę zdalną.
Streszczenia
- Teaching online in Estonia autorki: Katri Lamesoo & Eda Tagamets
- Teaching online in Hungary autorka: Jekatyerina Dunajeva
- Teaching online in Latvia autorzy: Linda Daniela & Hasan Selcuk
- Teaching online in Poland autorki: Katarzyna Górak-Sosnowska & Lidia Tomaszewska
- Teaching online in Romania autorzy: Mihai-Bogdan Iovu, Cristina Faludi, Andrada Tobias & Alina Bărbuță
Pełne raporty
- Teaching online in Estonia autorki: Katri Lamesoo & Eda Tagamets
- Teaching online in Latvia autorzy: Linda Daniela & Hasan Selcuk
- Teaching online in Romania autorzy: Mihai-Bogdan Iovu, Cristina Faludi, Andrada Tobias & Alina Bărbuță
Analiza oczekiwań studentów uczelni partnerskich dotycząca nauczania online przedmiotów społecznych
Przeprowadziliśmy w swoich instytucjach badania ankietowe, którymi objęto studentów studiów pierwszego i drugiego stopnia. Sprawdziliśmy, z jakimi wyzwaniami musieli sobie poradzić studenci uczelni partnerskich w związku z „przejściem” na naukę zdalną i jakie są ich dalsze oczekiwania, zwłaszcza w kontekście nauczania metod badań społecznych.
Raporty:
- Local response to online teaching in Estonia autorki Katri Lamesoo & Eda Tagamets
- Local response to online teaching in Hungary autorka Jekatyerina Dunajeva
- Local response to online teaching in Latvia autorzy Linda Daniela & Hasan Selcuk
- Local response to online teaching in Poland autorki Katarzyna Górak-Sosnowska, Urszula Markowska-Manista & Aleksandra Tołczyk
- Local response to online teaching in Romania autorzy Mihai-Bogdan Iovu, Cristina Faludi, Andrada Tobias, Alina Bărbuță, Paul Hărăguș & Sergiu Rusu
Narzędziownik dla nauki badań społecznych (Toolbox for Social Inquiry)
Opracowaliśmy 18 modułów dydaktycznych zgrupowanych w czterech kategoriach tematycznych: wprowadzenie do badań społecznych, projektowanie procesu badawczego, metody gromadzenia i interpretacji danych badawczych oraz prezentowanie wyników badań naukowych. Moduły opracowywane były przez wszystkich partnerów i są gotowymi materiałami do pracy w klasie i w domu
Rekomendacje i dobre praktyki w zakresie nauczania badań społecznych
Przygotowaliśmy zestaw rekomendacji, studiów przypadków i dobrych praktyk z zakresu nauczania przedmiotów społecznych przy wykorzystaniu narzędzi cyfrowych
Publikacje
-
L. Daniela, L., H. Selcuk (2022). Digitalization of Higher Education and Response to Covid-19 Pandemic in Latvia. In: L. Daniela (Ed.), Proceedings of Human Technologies and Quality of Education (pp. 253–266). Riga: University of Latvia. (indexed in WoS).
-
J. Dunajeva, “University mentorship programs during pandemic: Case study of Hungarian Roma university students” to Social Sciences (CiteScore - Q1 (General Social Sciences)) https://www.mdpi.com/journal/socsci
-
J. Dunajeva, Online higher education during the pandemic: The case of Hungary, “Przegląd Krytyczny”, 4(2): 11-30, DOI: 10.14746/pk.2022.4.2.2
-
J. Dunajeva, K. Górak-Sosnowska, Navigating Social Worlds in Central and East European context, submitted to: “Advances in Social Science, Education and Humanities Research a of Atlantis Press” (in print).
-
K. Górak-Sosnowska, U. Markowska-Manista, & A. Tołczyk (2022). Teaching Social Studies Online. Insights from a Preliminary Qualitative Study in Poland in the COVID-19 Era. "Kultura i Edukacja", nr 2 (136), p. 129-146
-
K. Górak-Sosnowska, L. Tomaszewska, Teaching online in Polish higher education institutions, “Przegląd Krytyczny”, 4(2): 31-44, DOI 10.14746/pk.2022.4.2.3 .
-
K. Górak-Sosnowska, L. Tomaszewska, Staying on guard for teaching excellence: Managing in-person education at Polish HEIs during COVID-19, “Kultura i Edukacja”, 2023.
-
K. Górak-Sosnowska, L. Tomaszewska, Zajęcia zdalne w dobie pandemii, "Gazeta SGH", 29.10.2021
-
M.-B. Iovu, & A. Bărbuță (2022).. (2022). Research Competencies of Social Work Students during Remote Learning. "Revista Romanească Pentru Educație Multidimensională", 14(1Sup1), 203-222. (WOS: 000773540300013O3)
-
L. Kirss, P. Hunt, K. Karmen. (2022). Teaching social science research methods in an online setting: pointers from a literature review. “Przegląd krytyczny”, 4(2): 89–102.
- Numer specjalny “Przegląd Krytyczny”, red. J. Dunajeva, nr 4(2), 2022.