Przejdź do treści

O projekcie

Navigating Social Worlds: Toolbox for Social Inquiry to projekt odpowiadający na potrzeby uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów kierunków społecznych, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w badaniach społecznych, jednocześnie wspierający nauczycieli i wykładowców w procesie nauczania badań społecznych. Projekt wystartował w 2021 roku, realizowany jest w konsorcjum pięciu organizacji z Europy Środkowo-Wschodniej: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie (lider) Instytut Polityki Publicznej i Zarządzania (Litwa), Uniwersytet Babeșa i Bolyaia (Rumunia), Uniwersytet Dorpacki (Estonia) i Uniwersytet Łotwy (Łotwa).

Co charakteryzuje nasze podejście?

Jako międzynarodowy zespół Partnerów z Europy Środkowej i Wschodniej połączyło nas podobne podejście do systemów edukacji przyjęte w naszych państwach: zorientowane na wiedzę, a nie na umiejętności. Opracowując koncepcję projektu przyjęliśmy założenie, że dzięki umiejętności prowadzenia badań społecznych uczniowie i studenci będą mogli świadomie i krytycznie poznawać otaczający ich świat społeczny. Jesteśmy więc mocno przekonani, że proces nauczania metod badań społecznych (przede wszystkim w warunkach akademickich) nie może odbywać się wyłącznie w warunkach wykładowych. Social Worlds to projekt nastawiony na propagowanie praktycznego wykorzystywania przez uczniów i studentów zdobytej wiedzy. Dlatego też najważniejszym efektem naszych prac jest Toolbox – baza modułów dydaktycznych i narzędzi, wspierająca zarówno uczniów jak i nauczycieli w poznawaniu i nauczaniu metod odkrywania światów społecznych. Toolbox skonstruowany jest w sposób zapewniający nie tylko materiały teoretyczne, ale również w sposób zachęcający uczniów i studentów do samodzielnej pracy i rozwijania swoich zainteresowań badawczych.

Na jakie jeszcze problemy chcemy odpowiedzieć?

Podobny kontekst edukacyjny nie jest jedynym elementem łączących kraje Partnerów. Jednym z celów projektu jest przyczynienie się do likwidacji przepaści cyfrowej jaka znajduje się pomiędzy krajami Europy Środkowej i Wschodniej a Zachodnią Europą. Planujemy to zrobić poprzez wzmocnienie umiejętności cyfrowych (uczniów, ale również i nauczycieli) i umiejętności w zakresie realizacji badań społecznych (w szczególni z wykorzystaniem zasobów cyfrowych). W tle naszych działań jest oczywiście pandemia Covid-19, która uwydatniła potrzebę włączenia umiejętności cyfrowych do kultury nauczania.

Jakie są nasze cele?

  1. Wyposażenie wykładowców i nauczycieli w innowacyjne narzędzia, które mogą być wykorzystywane do nauczania metod badań społecznych w ich klasach i salach wykładowych.
  2. Wyposażenie uczniów i studentów w wiedzę, umiejętności i kompetencje, które umożliwią im selekcję danych i ich analizę.
  3. Wyrobienie w uczniach i studentach krytycznego podejścia do interpretacji publicznych dyskursów i narracji.
  4. Zmapowanie istniejących praktyk i rozwiązań w zakresie nauczania i uczenia się online na uczelniach w wybranych krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
  5. Wspieranie „nadrabiania” zaległości regionu Europy Środkowej i Wschodniej w zakresie umiejętności cyfrowych i tym samym zmniejszanie przepaści cyfrowej.

     

Rezultaty projektu

 

Raporty na temat nauczania online przez szkoły wyższe w związku z pandemią Covid-19 w państwach Europy Środkowej i Wschodniej

Zidentyfikowaliśmy, przeanalizowaliśmy i porównaliśmy polityki i strategie wdrożone na poziomie krajowym w odniesieniu do nauczania online jako reakcji kryzysowej na pandemię Covid-19. Opracowaliśmy 5 raportów krajowych, tym samym zapewniając porównywalne dane o tym, jak różne kraje Europy Środkowo-Wschodniej zareagowały na nagłą potrzebę „przejścia” na naukę zdalną.

Streszczenia

Pełne raporty

 

Analiza oczekiwań studentów uczelni partnerskich dotycząca nauczania online przedmiotów społecznych

Przeprowadziliśmy w swoich instytucjach badania ankietowe, którymi objęto studentów studiów pierwszego i drugiego stopnia. Sprawdziliśmy, z jakimi wyzwaniami musieli sobie poradzić studenci uczelni partnerskich w związku z „przejściem” na naukę zdalną i jakie są ich dalsze oczekiwania, zwłaszcza w kontekście nauczania metod badań społecznych.

Raporty:

 

Narzędziownik dla nauki badań społecznych (Toolbox for Social Inquiry)

Opracowaliśmy 18 modułów dydaktycznych zgrupowanych w czterech kategoriach tematycznych: wprowadzenie do badań społecznych, projektowanie procesu badawczego, metody gromadzenia i interpretacji danych badawczych oraz prezentowanie wyników badań naukowych. Moduły opracowywane były przez wszystkich partnerów i są gotowymi materiałami do pracy w klasie i w domu

 

Rekomendacje i dobre praktyki w zakresie nauczania badań społecznych

Przygotowaliśmy zestaw rekomendacji, studiów przypadków i dobrych praktyk z zakresu nauczania przedmiotów społecznych przy wykorzystaniu narzędzi cyfrowych

 

Publikacje