Przejdź do treści
Obraz ilustracyjny - socialworlds

Navigating Social Worlds: Toolbox for Social Inquiry

Explore social world(s) with us!

Navigating Social Worlds: Toolbox for Social Inquiry to projekt odpowiadający na potrzeby uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów kierunków społecznych, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w badaniach społecznych, jednocześnie wspierający nauczycieli i wykładowców w procesie nauczania badań społecznych.

Opracowując koncepcję projektu przyjęliśmy założenie, że dzięki umiejętności prowadzenia badań społecznych uczniowie będą mogli świadomie i krytycznie poznawać otaczający ich świat społeczny. Najważniejszym efektem naszych prac jest dostępna poniżej baza modułów dydaktycznych i narzędzi, wspierająca zarówno uczniów jak i nauczycieli w poznawaniu i nauczaniu metod odkrywania światów społecznych.

‌‌ ‌‌

Navigating Social Worlds to nie tylko Toolbox. Poznaj inne rezultaty naszej pracy.

‌‌ ‌‌

Sprawdź, jak możesz wykorzystać nasz narzędziownik w swojej pracy.

‌‌ ‌‌

Nasz zespół to konsorcjum pięciu instytucji z Polski, Litwy, Rumunii, Estonii i Łotwy. Dowiedz się o nas więcej.

TOOLBOX: TWOJA PRZYGODA Z BADANIAMI SPOŁECZNYMI ZACZYNA SIĘ TUTAJ!

Każde badanie społeczne stanowi złożony proces rozwiązywania „łamigłówek” o człowieku i społeczeństwie. Znajomość poszczególnych etapów tego procesu i zastosowanie się do jego wymogów jest kluczowym warunkiem skuteczności i powodzenia przedsięwzięcia badawczego. Aby wesprzeć uczniów i studentów w ich pierwszych krokach w procesie badawczym, opracowaliśmy 18 modułów dydaktycznych zgrupowanych w czterech kategoriach tematycznych: wprowadzenie do badań społecznych (sekcja ontologiczna), projektowanie procesu badawczego, metody gromadzenia i interpretacji danych badawczych (realizacja badania) oraz prezentowanie wyników badań naukowych. Moduły oprócz części teoretycznej wyposażone są również w praktyczne ćwiczenia i zadania możliwe do zrealizowania „w sali” lub w ramach pracy samodzielnej. Przygotowane materiały zawierają również wskazówki dla nauczycieli i wykładowców, które mogą ułatwić prowadzenie zajęć, zwłaszcza z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych.

Jak znaleźć lukę badawczą?

Projektowanie badania

Jak konstruujemy pytania badawcze?

Projektowanie badania

Jak wybieramy metody badawcze?

Projektowanie badania

Czym są zmienne, jak je mierzymy?

Projektowanie badania

Trafność i rzetelność danych

Projektowanie badania

Badania ankietowe

Realizacja badania

Wywiad

Realizacja badania

Grupa fokusowa

Realizacja badania

Badania obserwacyjne

Realizacja badania

Badania terenowe

Realizacja badania

Netnografia

Realizacja badania

Eksperyment

Realizacja badania

Dane wtórne w badaniach społecznych

Realizacja badania

Analiza danych badawczych

Prezentowanie wyników

Prezentowanie wyników badań naukowych

Prezentowanie wyników